نرخ های شخص ثالث عادلانه است
.
اطلاعات کاربری
درباره ما
دوستان
خبرنامه
آخرین مطالب
لینکستان
دیگر موارد
آمار وب سایت

مرتضی حسنی عقدا سرپرست معاونت نظارت بیمه مرکزی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج در واکنش به برخی انتقادات در مورد گرانی بیمه شخص ثالث، اظهار داشت: بیمه شخص ثالث یک قانون است و هر کدام از بخش های این قانون متولی مشخصی دارد.در قانون شخص ثالث تعیین نرخ و شرایط بیمه نامه شخص ثالث به عهده صنعت بیمه بوده که آنها را پیشنهاد کند و به تصویب هیات وزیران برساند؛ این اقدامی است که در چارچوب قانون انجام شد و بیمه مرکزی پیشنهادی را که بر مبنای نظر کارشناسی شرکتهای بیمه ای و براساس مبانی فنی و محاسبات انجام شده صورت گرفته بود، به شکل جدول مشخصی تدوین کرد و نرخ ها را براساس تعهدات شرکت ها پیش بینی نمود.
سرپرست معاونت نظارت بیمه مرکزی گفت: آنچه که مصوب هیات وزیران است در واقع قیمت نیست، بلکه نرخ هست و نرخ متناسب با سرمایه بیمه شده است؛ این بخش اولی است که توسط دولت انجام شده و بیمه مرکزی این امر را به شرکت های بیمه ابلاغ کرده است.بخش دوم بحث تعهدات شرکت های بیمه ای است؛ در همین قانون برای تعهدات نیز متولی مشخص تعیین شده است، مبنای محاسبه تعهدات شرکت های بیمه ای نرخ دیه سالانه براساس ماه های حرام است که متولی این بخش دیگر صنعت بیمه نیست و به شکلی به قوه قضائیه تفویض شده و قوه قضائیه این نرخ را اعلام می کند، یعنی شما اگر بخواهید این را به شکل واقعی ببینید یک تناظر یک به یک بین نرخ حق بیمه و تعهدات شرکت های بیمه است. در واقع هر چقدر این تعهدات بالا می رود، نرخ هم ثابت است و قیمت حق بیمه بالا می رود.عقدا عنوان کرد: در سنوات قبل این قضیه بوده و سال جاری نیز به همین منوال است، یعنی قوه قضائیه براساس تکالیف قانونی دیه سالانه را اعلام کرده و شرکت های بیمه نیز موظف بودند براساس همان نرخها که قبلا مصوب بوده بیمه نامه ها را صادر کنند.
بیمه گران نباید گله داشته باشند
وی اضافه کرد: به منظور حمایت از مردم، صنعت بیمه براساس جلسات مشترکی که داشت به این جمع بندی رسید که این مبلغ حق بیمه را متناسب با افزایش نرخ دیه نبیند، یعنی حق بیمه کمتری مصوب شد. مبلغ دیه 40 درصد رشد داشت ولی جدولی که به عنوان حق بیمه از طریق بیمه مرکزی ابلاغ شد که این هم با هماهنگی شرکتها و پس از کسب نظر دولت بود؛ یعنی در جهت حمایت از مردم ما فقط 25 درصد رشد در حق بیمه داشتیم و براساس توافقی که انجام شده قاعدتا نباید نه مشتریان نسبت به این امر گله داشته باشند و نه شرکتهای بیمه ای.
این مقام مسئول در بیمه مرکزی تصریح کرد: تمام توافقاتی که در این رابطه انجام شده، مستند به نظرات شرکت های بیمه ای است و بیمه مرکزی مجموعه مدیران صنعت بیمه را دور هم جمع کرد و جلسات مشترک برگزار کرد و در نهایت به جمع بندی رسیدند و آنچه که به عنوان پیشنهاد بیمه مرکزی مطرح شد و دولت آن را اعلام کرد، چیزی بود که همه شرکتها روی آن نظر داشتند.
شرکتهای بیمه در بحث شخص ثالث متضرر نمی شوند
وی در عین حال خاطر نشان کرد: اگر واقعا نرخ های بیمه شخص ثالث ناعادلانه بود، قطعا نباید شرکتی از این نرخها پایین می آمد اما همین الان در بازار مشاهده می کنید که خیلی از شرکت های بیمه ای خصوصی روی این نرخها تخفیف هم می دهند یعنی برای خود این قابلیت را ایجاد کردند که می توانند پایین از این نرخها هم بیایند. این امر تاکیدی بر این است که نظر اول که شرکتهای بیمه از بابت بیمه شخص ثالث متضرر می شوند، صحت ندارد.
وی تاکید کرد: در بازار رقابتی هر کس باید سعی کند که هزینه های خودش را کنترل و مدیریت کند، به هر حال خیلی اوقات پیش می آید که شرکت ها زیان می کنند، صرف بحث نرخ و شرایط نیست و ممکن است سوء یا ضعف مدیریتی خودشان این مسئله را پدید آورده باشد.
عقدا گفت: ممکن است بیمه نامه هایی که در بازار رقابتی صادر می شود نتواند حق بیمه پیش بینی شده را وصول کند؛ حالا چه کسی باید جز خود شرکت زیان این مسئله را بپذیرد؟!
وی ادامه داد: ممکن است شرکت در بحث پرداخت خسارات دقت بیشتری کند و در این حالت از وقوع تقلبات جلوگیری نماید یا برای توسعه شرکت ممکن است بازار را به خوبی ارزیابی و بیمه گذاران را نیز به خوبی شناسایی کند و به صورت گروهی با اینها قرارداد داشته باشد و از آن تخفیف هایی که می دهد صرف نظر کند و از روش های بهتری برای جلب مشتریان استفاده کند، همه اینها در وضعیت شرکت تاثیر گذار است.
نرخ شکنی مورد غفلت واقع شده است
سرپرست معاونت نظارت بیمه مرکزی تصریح کرد: مهمترین مسئله ای که در بازار ما مورد غفلت قرار گرفته، این است که در بازار رقابتی همه دارند به سمت نرخ شکنی می روند، نرخ شکنی عامل اصلی است که شرکت ها را چه در کوتاه مدت و چه در بلند مدت با مشکل مواجه می کند.
وی گفت: در یک بازار رقابتی آن چیزی که باعث می شود مشتریان به خوبی حفظ شوند، ارائه خدمات بهتر است اگر خدمات مناسب داده شود حتی اگر در نرخ تخفیف بدهید، مشتری تمایل دارد که مشتری پایدار شما باشد در حالی که این امر هم مورد غفلت واقع شده است.





:: برچسب‌ها: بیمه مسئولیت عمومی , بیمه , سیستم جامع بیمه راه اندازی می شود , بیمه کوثر , بیمه ایران , بیمه دانا ,
:: بازدید از این مطلب : 895
ن : روستایی
ت : 27 / 3 / 1391
.
مطالب مرتبط با این پست

موضوعات
دسته بندی محصولات
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
چت باکس
تبادل لینک هوشمند
پشتیبانی